luni, 9 martie 2009

Citate din Albert Einstein despre educatie

Pe grupul EduGate a ajuns un e-mail cu citate despre Educatie de Einstein. Cum fac parte din teoria mea despre ce inseamna educatie, scoala, invatare va invit sa reflectati la ce spune Einstein:



"Cred ca paralizia indivizilor e cea mai mare tara a capitalismului. Intregul nostru sistem educational sufera din cauza acestei tari. Elevului ii este insuflata o atitudine competitiva exagerata, el e invatat, ca pregatire pentru viitoarea cariera, sa glorifice reusita materiala"

"E pur si simplu un miracol faptul ca metodele moderne de instruire nu au sugrumat inca de tot sfanta curiozitate a intrebarilor; pentru ca planta asta plapanda si delicata, pe langa incurajari, are nevoie in principal de libertate; fara ea, se ofileste si moare negresit"

"Invatamantul ar trebui astfel conceput incat ceea ce ofera sa fie perceput ca un dar nepretuit si nu ca o datorie apasatoare"

"Scopul educatiei ar trebui sa fie pregatirea unor oameni care sa actioneze si sa gandeasca independent si care, in acelasi timp, sa vada in slujirea comunitatii realizarea suprema a vietii lor"

"Scoala ar trebui sa-si propuna obiectivul ca tanarul care pleaca de acolo sa aiba o personalitate armonioasa, nu sa fie un specialist"

"Dupa mine, cel mai rau lucru intr-o scoala pare sa fie in principal aplicarea metodelor bazate pe frica, forta si autoritate artificiala. Un astfel de tratament distruge sentimentele autentice, sinceritatea si increderea elevului"

"In materie de fizica, primele lectii ar trebui sa nu contina decat ceea ce e experimental si interesat de vazut"

"Majoritatea profesorilor isi pierd vremea punand intrebari care urmarsc sa dezvaluie ce nu stie elevul, in vreme ce adevarata arta a examinarii consta in a afla ce stie de fapt elevul sau ce poate sa stie"

"Nu e foarte important ca cineva sa invete date. Pentru asta n-are nevoie de facultate. Le poate afla din carti. Importanta unei educatii intr-o facultate de arte liberale nu consta in invatarea multor date, ci in antrenarea mintii pentru a cunoaste ce nu se poate afla dintr-un manual"

"Prin liberatate academica inteleg dreptul de a cauta adevarul, de a publica ceea ce consideri ca este adevarat. Dreptul acesta atrage dupa sine si o datorie: nu trebuie sa ascunzi nimic din ce ai recunoscut ca e adevarat. Este evident ca orice ingradire a liberatatii academice urmareste sa limiteze raspandirea cunoasterii in randul oamenilor, impiedicand astfel judecata si actiunea radicala"

"Nu privi niciodata invatatura ca pe o datorie, ci cape un prilej de invidiat de a cunoaste frumusetea eliberatoare a intelectului, pentru propria ta incantare si spre folosul comunitatii careia ii va apartine munca ta de mai tarziu"

"Arta suprema a profesorului este de a trezi bucuria exprimarii creatoare si bucuria cunoasterii"

2 comentarii:

gabitzass spunea...

"Importanta unei educatii intr-o facultate de arte liberale nu consta in invatarea multor date, ci in antrenarea mintii pentru a cunoaste ce nu se poate afla dintr-un manual"

asta mi-e cel mai aproape acum si o sa-ti zic de ce. sunt intr-un grup de cercetare pe dinamica moleculare. intr-una din zile o colega a primit un test cu cartile pe masa si la final, profesorul ei (off the record: un tip absolut superb de vreo 26 de ani) o intreaba daca intelege de ce a avut cartile pe masa. ideea nu era sa memoreze date si formule, ci sa invete sa actioneze rapid pe baza lor si sa poata crea alte lucrusoare cu ajutorul lor. la Poli am avut doar 2 sau 3 examene cu carti pe masa.

Cris spunea...

Sunt foarte de acord cu tine. Important e sa stim cum sa folosim informatia, nu doar sa o stim - cum ne cer scolile noastre. Si eu tot cam 2, 3 examene cu cartile pe banca am avut. Si mi-au placut foarte tare, am invatat lucruri si nu m-am simtit folosita pe post de reportofon/papagal/etc.